Zonnetje Winterswijk

LACHMEDITATIE


Wat is lachmeditatie?

  • Lachen is gezond!
  • Lachen is vrijheid en blijheid.
  • Lachen brengt ons samen.
  • Lachen is ontwapenend
  • Geeft acceptatie.
  • Ontspanning en loslaten.


Tijdens het lachen maken je hersenen endorfine aan, gelukshormoon.
Daarnaast ruimt het lichaam ook stresshormoon op.
Het verlaagt de bloeddruk, verhoogt je weerstand en vergroot de bloedtoevoer naar het hart.
Een diepe buiklach ontspant de spieren en verfrist de geest.
Lachen brengt vitaliteit, zelfbewustzijn, kracht, creativiteit en spontaan plezier met zich mee.

We lachen zomaar, vanuit het niets, gewoon omdat het lekker is om te lachen.
We lachen met elkaar, niet om elkaar.
Alles wat je kan helpen om te gaan lachen is goed, maar….
Geen gesproken woorden, elkaar niet fysiek aanraken.
En als je niet kunt lachen: fake it till you make it!!
Gewoon hahaha, hihihi, hohoho, of anders schudden met je buik.
Lachen kan ook omslaan in huilen.
Als dat gebeurt, laat het stromen, laat het gaan.
Lig je daarnaast, ga dan niet troosten, maar blijf gewoon je eigen lach lachen.
Je hoeft niets te bereiken met deze meditatie, richt je aandacht op hier en nu, respecteer je grenzen.
Misschien kun je nog niet zo hard lachen, maar grinnik je gewoon lekker in jezelf.
Alles is goed.

Na het lachen volgt er een stiltemeditatie.
Gewoon stil zitten of liggen en wakker blijven valt nog niet mee.
Zorg dat je comfortabel zit, je koelt vaak af, dus sla desgewenst een dekentje om je heen.
Het beste is om je te concentreren op je ademhaling, tel desnoods tot 10 ademhalingen en begin opnieuw.
Als er gedachten komen, laat ze weer gaan.
Ga er niet op door, maar blijf je bewust van hier en nu, van je ademhaling.
Je lichaam zal van alles doen om je uit je concentratie te halen, een kriebel aan je neus, kikker in je keel, je been wat niet lekker ligt……….
Wees je bewust en kijk ernaar of je er echt iets aan moet doen.
Is dat zo, doe dat dan ook bewust, voel hoe je hand naar je neus gaat om te krabbelen, of hoe je gaat verzitten.
Doet dit zo rustig en aandachtig mogelijk, en probeer daarbij de ander niet te storen.
Na de stilte meditatie volgt er een geleide meditatie.

Wij organiseren dit op verschillende dagen, kijk hier


Copyright © 2017. All Rights Reserved.